Dyżury nauczycieli w ramach tzw. DOSTĘPNOŚCI
w roku szkolnym 2024/2025
Ważnym elementem pracy wychowawczej szkoły jest współpraca z rodzicami. Zgodnie z Konstytucją RP rodzice są głównymi wychowawcami dzieci, a szkoła winna wspierać rodzinę w procesie wychowawczym, kultywowaniu uniwersalnych wartości i pielęgnowaniu tradycji.
Zasady współpracy z rodzicami określają:
- Przepływ informacji o uczniach między rodzicami i nauczycielami.
- Poradnictwo dla rodziców, sposoby udzielania rodzicom wsparcia w trudnych sytuacjach, kierowanie do specjalistów.
- Sposoby dokumentowania współpracy rodziców ze szkołą.
- Przepływ informacji o uczniach między rodzicami i nauczycielami.
- Reprezentantem opinii wszystkich rodziców jest Rada Rodziców.
- Funkcjonowanie i uprawnienia Rady Rodziców określa Regulamin Rady Rodziców.
- Rada Rodziców współpracuje z Radą Pedagogiczną.
- Wychowawcy i nauczyciele przedmiotów informują rodziców o postępach w nauce i zachowaniu uczniów na wywiadówkach organizowanych zgodnie z WSO.
- W szczególnych przypadkach wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny i psycholog mogą udzielać informacji telefonicznych, a także przekazywać informacje listownie oraz w formie przyjętej w danej klasie.
- Celem właściwego obiegu informacji rodzice są proszeni o przekazywanie wychowawcy klasy numerów kontaktowych telefonów
- Rodzic powinien poinformować wychowawcę o stanie zdrowia dziecka celem uniknięcia zagrożeń podczas sprawowania opieki nad dzieckiem przez szkołę.
- Nieobecność dziecka na zajęciach lekcyjnych rodzic usprawiedliwia w terminie siedmiu dni od nieobecności.
- Po przekroczeniu tego terminu nieobecność będzie traktowana przez wychowawcę jako nieusprawiedliwiona.
- Wszelkie informacje dotyczące ucznia są udzielane wyłącznie prawnym opiekunom dziecka lub opiekunom faktycznym. Udzielenie jakiejkolwiek informacji na temat ucznia innej osobie wymaga pisemnej zgody opiekuna prawnego lub faktycznego.
- W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo szkoła wzywa rodziców poza uzgodnionymi terminami.
- W przypadku, kiedy sytuacja dydaktyczno-wychowawcza danego ucznia budzi zastrzeżenia wychowawcy, a kontakt z opiekunami ucznia jest utrudniony wychowawca wraz z pedagogiem szkolnym odbywa wizytę w domu ucznia.
- Wszelkie uwagi i wnioski dotyczące pracy szkoły rodzice kierują kolejno do: wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego, dyrekcji szkoły, a za jej wiedzą do organu nadzorującego szkołę.
- Rodzice klas pierwszych na pierwszej wywiadówce mają obowiązek zapoznania się ze statutem szkoły, regulaminami i innymi dokumentami obowiązującymi w szkole, co potwierdzają to swoim podpisem.
- Na początku każdego roku szkolnego na zebraniach klasowych wychowawcy klas i nauczyciele przedmiotów udostępniają rodzicom do zapoznania się ze zmianami dokonanymi w niżej wymienionych dokumentach:
- Statut,
- Program Wychowawczy Szkoły,
- Program Wychowawczy Szkoły,
- Plan Pracy Wychowawcy Klasy,
- inne dokumenty regulujące funkcjonowanie szkoły.
Wszelkie wewnętrzne i zewnętrzne dokumenty regulujące funkcjonowanie szkoły są do wglądu rodziców u wychowawcy klasy, w bibliotece szkolnej oraz na stronie internetowej szkoły.
Badanie opinii rodziców (w formie ankiet lub wyrażania opinii na zebraniach klasowych), prowadzone w zależności od potrzeb wino dotyczyć:
- oczekiwań rodziców wobec szkoły,
- skuteczności realizowania zadań wychowawczych i edukacyjnych,
- programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły,
- wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
- przedmiotowych systemów oceniania,
- stanu szkoły.
Wszelkie zmiany wprowadzane w wewnętrznych dokumentach szkoły oraz nowo powstałe dokumenty każdorazowo są opiniowane przez Radę Rodziców.
Wychowawcy klas i nauczyciele angażują rodziców do wspólnych działań na rzecz uczniów i szkoły przez:
- udział w imprezach klasowych i szkolnych,
- współorganizowanie wycieczek,
- udział w realizowaniu programów wychowawczych i profilaktycznych,
- angażowanie rodziców w promocję szkoły w środowisku lokalnym,
- próby pozyskiwania sponsorów.
Poradnictwo dla rodziców, sposoby udzielania rodzicom wsparcia w trudnych sytuacjach, kierowanie do specjalistów.
- Wychowawcy klas oraz pedagog udostępniają informacje o instytucjach wspierających dziecko i rodzinę (np. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Ośrodek Profilaktyki, TKOPDz, telefon zaufania i inne) w szczególności dotyczące sposobów kontaktu oraz zakresu udzielanej przez nie pomocy.
- Rodzice w pracy opiekuńczej i wychowawczej uzyskują wsparcie przez:
- pedagogizację rodziców – prelekcje wychowawcy, pedagoga, psychologa lub innego zaproszonego przez wychowawcę specjalisty,
- udzielenie pomocy rodzicom w rozwiązywaniu indywidualnych problemów wychowawczych lub rodzinnych na życzenie rodziców przez wychowawcę, pedagoga lub psychologa szklonego,
- skierowanie dzieci (w przypadkach tego wymagających) na badania lub konsultacje do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- udzielenie pomocy rodzinom tego potrzebującym.
Sposoby dokumentowania współpracy rodziców ze szkołą.
- Wszystkie działania dotyczące współpracy rodziców z wychowawcą są dokumentowane i gromadzone w teczkach wychowawcy.
- Wnioski ogólne z analizy współpracy z rodzicami są przedstawiane na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę szkoły i stanowią podstawę planowania pracy w zakresie współpracy z rodzicami na następny rok szkolny.