Projekt edukacyjno-naukowy „ Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej”.
W dniach 25-27 lutego 2013 r. klasy I B, I C, II B, II C, III A i III B wzięły udział w projekcie „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej”. Uczniowie rozwiązywali testy, które sprawdzały stopień rozumienia tekstu, analizę tekstu literackiego oraz tworzenie własnej wypowiedzi.
Nasza szkoła, jako jedna z 60 w Polsce, bierze udział w projekcie edukacyjno-naukowym Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej.
Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum (Region I)Badanie Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej ma na celu diagnozę stanu nauczania języka polskiego. Wykaże ono, jakie są umiejętności uczniów z języka polskiego w zakresie nowej podstawy programowej oraz pozwoli zidentyfikować czynniki mogące mieć na nie wpływ. Badanie pozwoli na poznanie oraz ocenę narzędzi i metod dydaktycznych wykorzystywanych w nauczaniu języka polskiego. Jednym z efektów badania będzie baza narzędzi dydaktycznych.Zleceniodawcą projektu jest Instytut Badań Edukacyjnych, placówka badawcza, której głównym zadaniem jest prowadzenie badań, analiz i prac wspierających rozwój edukacji, a także informowanie o stanie polskiej oświaty i upowszechnianie dobrych praktyk.
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III-Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.1- Modernizacja systemu nadzoru i zarządzania w oświacie, Poddziałanie 3.1.1- Tworzenie warunków do monitorowania ewaluacji i badań systemu oświaty.
- Cele projektu
Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie badania dotyczącego funkcjonowania w praktyce szkolnej nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie języka polskiego na III etapie edukacyjnym oraz rozwijanie narzędzi wspierających wdrażanie podstawy programowej.
Badanie ma na celu identyfikację słabych i mocnych stron nauczania polonistycznego oraz określenie szans i zagrożeń związanych z wdrażaniem nowej podstawy programowej z języka polskiego. Efektem badania będą też praktyczne narzędzia, które pomogą nauczycielom skuteczniej wdrażać zapisy nowej podstawy w nauczaniu. Narzędzia te będą wykorzystywać dorobek naukowy dydaktyki szczegółowej literatury i języka polskiego i będą wypracowywane we współpracy ze szkołami i nauczycielami języka polskiego.
- Czego dowiemy się z badania:
W jaki sposób w badanych szkołach jest realizowana nowa podstawa programowa z języka polskiego dla III etapu edukacji?
Jakie czynniki mają wpływ na osiągnięcia szkolne uczniów klas gimnazjalnych w zakresie wiedzy i umiejętności z języka polskiego?
Jaki jest poziom opanowania przez uczniów wiedzy i umiejętności w zakresie objętym zapisami podstawy programowej z języka polskiego dla III etapu edukacji?
Jakie narzędzia dydaktyczne i metody kształcenia polonistycznego wykorzystywane są przez nauczycieli na III etapie edukacji?
Jakie są mocne i słabe strony kształcenia polonistycznego w kontekście wejścia w życie zapisów podstawy programowej kształcenia ogólnego?
Koordynatorem badań w naszej szkole była pani Dorota Krasicka.
Dziękujemy wszystkim za wypełnienie ankiet !